10 Tips om Assertiever te worden

Assertiviteitstraining Breda

Assertiviteit is een eigenschap die u, uw relaties en uw werk ten goede komt. Assertiviteit helpt u effectief met anderen te communiceren. Assertief zijn betekent dat je je mond open doet en voor jezelf opkomt als dat nodig is. Ook al ben je niet altijd even goed in het lezen van de lichaamstaal van anderen of het doorhebben van hun bedoelingen, assertiever zijn betekent dat je je bewust bent van deze situaties, zodat je je op de juiste manier kunt uitspreken. Maar assertiever zijn betekent niet dat je opdringerig of agressief bent. In plaats daarvan betekent het dat je zelfverzekerder en zelfverzekerder bent in situaties waarin je weet dat je gelijk hebt. Hier zijn enkele nuttige tips van Assertiviteitstraining Breda:

Praat over je wensen en behoeften

Assertiviteit begint met communicatie. Je kunt niet assertief zijn als je je er niet eens van bewust bent dat je dat moet zijn. Begin met met de mensen in uw leven te praten over wat u van hen wilt. Vraag om steun, hulp en erkenning van je behoeften. De meeste mensen zijn over het algemeen bereid om dit te doen. Assertiviteit gaat over jezelf naar buiten brengen. Als je jezelf niet naar buiten brengt, kun je niet uit je isolement worden gehaald. Assertiviteit gaat ook over vragen om wat je wilt. Dit kan vragen om een kleine verandering in bepaalde omstandigheden, of het kan vragen om iets groters, zoals een promotie of een loonsverhoging. In beide gevallen kan het zijn dat je meerdere keren moet vragen voordat je krijgt wat je wilt.

Probeer assertiever te zijn in kleine stapjes.

Een groot doel is geen doel. Het is makkelijk om een doel te stellen om assertiever te worden omdat er zoveel is om dankbaar voor te zijn. Assertiviteit is een doorlopend proces, niet een eenmalige gebeurtenis. Om assertiever te worden, zul je assertiever moeten zijn. Begin met kleine stapjes. Praat meer met je partner over wat je van hem of haar wilt. Vraag hem of haar vaker om je te helpen met een project. Let meer op de goede dingen die je in je leven hebt; deze zullen je helpen je eigen waarde meer te zien.

Let op tekenen dat er niet naar je geluisterd wordt.

Let op je eigen lichaamstaal en toon wanneer je met anderen communiceert. Soms communiceren we wat we bedoelen, maar doen we dat op zo’n manier dat andere mensen het niet snappen. Wees vooral oplettend als je communiceert met iemand die aan de “moeilijke” kant van communicatie valt. Observeer hoe zij communiceren en hoe zij communicatie ontvangen. Is er een toon die ze consequent gebruiken om op een bepaalde manier met je te communiceren? Is er een blik op hun gezicht die op een bepaalde manier met je communiceert? Dit kunnen aanwijzingen zijn dat ze niet ontvangen wat je zegt.

Blijf met beide benen op de grond en concentreer je op het heden.

Een van de valkuilen waar mensen in trappen is proberen assertiever te zijn door assertievere woorden te gebruiken. Dit is een snelle manier om te falen. In plaats van te zoeken naar manieren om “beter te zijn”, is gewoon zelfverzekerder zijn in de wereld een goed begin. Vaak is het zo dat hoe zelfverzekerder je bent, hoe meer je zult hebben. Als je je concentreert op wat je op dit moment hebt, vergeet je de dingen die je in de toekomst niet zult hebben. Wees meer in het moment en minder in de toekomst. Maak je geen zorgen over wat je in de toekomst niet hebt; maak je zorgen over wat je in het heden wel hebt. Wees je bewust van de woorden die je gebruikt en probeer minder veroordelend te zijn. Probeer meer medelevend en tactvol assertief te zijn.

Toon respect voor de mening en gevoelens van anderen.

Met een beetje respect kom je een heel eind. Als je assertief bent, toon dan respect voor de gevoelens van anderen. Dit betekent niet dat je je eigen standpunt niet mag uiten, maar je moet dat niet doen op een manier die suggereert dat de gevoelens van de ander niet belangrijk zijn. Ga ervan uit dat u te goeder trouw bent wanneer een gesprek stroef verloopt en ga er niet van uit dat u weet wat de ander denkt. Ga er ook niet van uit dat je weet wat de ander voelt. Dit is respectloos, maar het is iets wat in veel relaties voorkomt.

Vraag naar wat je wilt of nodig hebt in plaats van aan te nemen dat het er is.

Assumptieve communicatie is de slechtste vorm van communicatie. Assumptieve communicatie is wanneer je aanneemt dat iets er is, zoals een loonsverhoging of een promotie omdat het er “hoort” te zijn, zonder er daadwerkelijk om te vragen. Assumptieve communicatie is de oorzaak van een heleboel interpersoonlijke problemen. Bij aanmatigende communicatie ga je ervan uit dat je iemands mening of gevoelens kent zonder dat je daar expliciete informatie over krijgt. Je kunt aanmatigende communicatie vermijden door te vragen wat je wilt. Als u hulp of assistentie wilt, vraag er dan om. Als het u niet duidelijk is hoe er met u gecommuniceerd wil worden, vraag er dan om. Assumptieve communicatie is de meest voorkomende vorm van communicatieprobleem, en het is belangrijk om te proberen het te vermijden.

Conclusie

Assertieve communicatievaardigheden zijn een must voor een succesvol en gelukkig leven. Assertieve communicatie betekent niet agressief of strijdlustig zijn; het betekent opkomen voor wat je wilt en nodig hebt, terwijl je respectvol bent voor de gevoelens en meningen van anderen. Assertief communiceren betekent ook openstaan voor anderen, luisteren naar anderen, en proberen de gevoelens en meningen van anderen te begrijpen voordat je een beslissing neemt. Assertief communiceren betekent zelfverzekerd zijn over jezelf en je standpunten zonder egocentrisch te zijn. Met een beetje inspanning kunt u assertiever worden in uw dagelijks leven.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.